Czy 13 zawsze symbolizuje pecha?

Walcząc z tym przesądem rozpoczęliśmy 13 rok współpracy z niemiecką Szkołą Realną z Überlingen nad Jeziorem Bodeńskim na południu Niemiec. Wyjazd 16 naszych uczniów wraz z opiekunami p. Januszem Nadolnym, p. Magdaleną Sadowską miał miejsce 28.05.2011r. Podekscytowani daleką podróżą oraz perspektywą nawiązania nowych znajomości po wielogodzinnej jeździe autobusem dotarliśmy do celu naszej wyprawy, tzn. przed gmach szkoły w samym centrum miasteczka. Mimo późnej pory ( ok. 22.00 ) przed szkołą oczekiwali nas uczniowie niemieccy wraz z rodzicami oraz Dyrektor Karl Hepp. Po miłym powitaniu rozjechaliśmy się do nowych ( na czas jednego tygodnia ) domów.

Niedziela była tzw. dniem rodzinnym, który planowano indywidualnie. Młodzież poznawała okolicę Szwabii zarówno z okien samochodów podczas wycieczek po okolicy, jak i jeżdżąc na rowerach oraz żeglując po jeziorze. Następnego dnia spotkanie rozpoczęliśmy od zabawy w mieście, dzięki której uczniowie poznawali urocze zakątki oraz historię Überlingen. Po południu pojechaliśmy na górę małp, aby wziąć udział w „lekcji ekologii” o skazanym na wyginięcie gatunku małp z północnej Afryki. Była to również okazja do sfotografowania się ze zwierzątkami na odległość wyciągniętej dłoni z popcornem.

Kolejny dzień ( wtorek ) był wyprawą do oddalonego o ok. 100km miasta Ulm, gdzie mimo lęku wysokości wdrapaliśmy się na najwyższą wieżę kościelną świata – 161,53m. Stworzyło to niepowtarzalną okazję do wykonania zdjęć z „lotu ptaka” miasta nad Dunajem. Następnie zwiedzaliśmy muzeum sztuki współczesnej z wystawą obrazów autorstwa Roberta Longa. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się przy przepięknym niebieskim źródle w Blaubeuren.

W środę uczniowie i opiekunowie mieli okazję do dłuższej „integracji autokarowej” podczas wycieczki do zamku Neuschwanstein w Bawarii oddalonym od Überlingen o ok. 150km. Alpy, wspaniałe zamki, malownicze potoczki w dolinach stwarzały bajkową atmosferę, dzięki czemu o nudzie podczas jazdy nie było mowy.

Kolejnego dnia ponownie mieliśmy okazję do lepszego poznania obyczajów okolic Szwabii związanych z obchodzeniem Dnia Ojca. Dzień spędzany przez młodzież w rodzinach niemieckich obfitował w liczne wyprawy po okolicy, na baseny termalne, wyspę kwiatów Mainau.

Pełni wrażeń, ze łzami w oczach pożegnaliśmy się 03.06.2011 wczesnym rankiem przed drzwiami szkoły w Überlingen, aby wyruszyć w długą podróż autokarem do Izbicy Kujawskiej. Przeżywając tak wspaniałe, niezapomniane chwile w gronie serdecznych nam osób trudno mówić o pechu związanym z 13…